C tar helhetsgrepp om integritetsfrågorna
Skrivet av Annie Johansson 2009-05-07 | 55 kommentarer
Idag skriver jag på Svenska Dagbladet om Centerpartiets samlade integritetsförslag som Öppenhetsprogrammet innehåller till Centerpartiets partistämma som drar igång i Örebro idag. 521 ombud. Jag kommer vara kommittéordförande i kommittén som behandlar Öppenhetsprogrammet “Öppenhet-Respekt för individen” vilket ska bli riktigt roligt.
Du kan läsa Centerpartiets integritetsförslag i debattartikeln som jag skriver här.






May 7th, 2009 at 10:27 am
Problemet för er trovärdighet ligger inte i er förmåga att att formulera er i fina ord. Ni har redan ett välskrivet partiprogram och ett öppenhetsmanifest.
Problemet är att ni inte lever upp till de fina orden när det kommer till handling.
May 7th, 2009 at 10:37 am
Hej Annie,
Jag har sett förslag om integritetsbalk tidigare och tycker tanken om en samlad lagstiftning är intressant. Min fundering har varit vilka lagar som ska ingå i denna balk. I artikeln nämnder du att PUL och sekretesslagen ska ingå i balken. Det finns ju en hel del lagar som både har integritetsskyddande och integritetskränkande bestämmelser. PUL är ett sådant exempel, men även lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU), lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT), 27 kap. rättegångsbalken om tvångsmedel, Polisdatalagen, 6 kap. LEK om “integritetsskydd”, signalspaningslagen, FRAs PUL osv. Ska alla dessa ingå i balken? Om man vill ha samlad balk om lagar som rör integritet så borde svaret bli ja. Samtidigt kommer en sådan integritetsbalk bestå av en del bestämmelser som berättigar integritetsintrång. Det vore inte fel i sig eftersom sådana lagar och intrång ibland är legitima. Jag bara undrar hur ni har tänkt.
May 7th, 2009 at 10:42 am
Hej Annie.
Jag tycker du ska läsa kommentarerna till din artikel i SvD. Jag sympatiserar med 99% av dom.
C’s svek blev PP för mig.
May 7th, 2009 at 11:30 am
Först kritiserades Bodströmsamhället av de borgeliga. Sedan när (c) är del av regeringen drivs FRA-lagen igenom, IPED, och nu kommer du med detta. Ursäkta, det står ganska klart att Ni inte är intresserade av människors frihet på nätet, men när det börjar lukta bränt och det finns röster att fiska kan man ju alltid snacka om integritet, utrerdningar o.s.v.
Förresten, har man skickat över hela personnummerregistret till USA än? Det är ju EU-beslut på det.
May 7th, 2009 at 12:06 pm
Du hade chansen att visa var du verkligen stod i FRA och IPRED frågan när det var dags att rösta – och du valde att sälja ut dina påstådda värderingar utan att blinka.
Varför ska vi tro på något du säger eller skriver i frågan? Hyckleri på högsta nivå.
May 7th, 2009 at 12:30 pm
Nu hittade jag svaret på min fråga.
I ert program står följande “Inrättandet av en integritetsbalk bör ske med respekt för att det i vissa lägen inte är
lämpligt att bryta ut integritetsskyddande regler ur redan existerande lagar.”
Jag tycker det är mer angeläget ur integritetssynpunkt att samla ihop all lagstiftning som rör övervakning och få översikt över detta än att skapa en integritetsbalk av det snitt som ni (och andra) föreslår. Om man bara har PUL och sekretesslagen i en integritetsbalk får man en ganska skev bild av integritetsskyddet i Sverige.
I PUL står det exempelvis: “Om det i en annan lag eller i en förordning finns bestämmelser som avviker från denna lag, skall de bestämmelserna gälla.”
I programmet står det att syftet med integritetsbalken är följande. “Vår
bedömning är att skapandet av en sådan balk leder till en rad positiva effekter, såsom en
bättre överblick för den enskilde av de integritetsskyddande lagstiftningarna, en mer samlad tillämpning av lagarnas integritetsprinciper och en ökad stimulans för forskning på området.”
Jag tror inte ni skapar överblick för den enskilde om ni bara tar med sekretesslagen och PUL.
Med uppriktig önskan att ni får en trevlig pratistämma och god debatt!
May 7th, 2009 at 1:30 pm
Så först röstar ni igenom FRA och IPRED och SEN är det dags att värna om personlig integritet? Det läskiga är att folk troligen går på ditt skitsnack.
Ni visade var ni stog när ni svek hela Svenska folket. Förhoppningsvis kan ni inte reparera skadan genom att sno några väljare från PP.
Jag är för att ni tar del av PPs politik, men när ni bara använder den för att locka väljare som ni tänker svika så blir jag ledsen.
May 7th, 2009 at 1:35 pm
Centern har, efter sitt agerande gällande FRA och IPRED, en hel del att göra innan de återigen kan få en droppe förtroende i integritetsfrågor. Låt oss se er rösta nej till den kommande teledatalagringslagen till att börja med, och sedan kan ni se till att förhandlingsmaterialet till ACTA blir offentligt. Och det hade även varit rätt klädsamt om Torstensson hade stått upp förde tillägg till telekompaketet som förstärker integriteten, i stället för att motarbeta dem.
May 7th, 2009 at 1:36 pm
[...] f
May 7th, 2009 at 1:48 pm
Tråkigt att så många pirater uttrycker sin misstro till Centerns ärliga uppsåt i detta snarare än att välkomna dem till kampen. Frågan är om detta välkomna initiativ från Centern kommer försent för att vara trovärdigt? Innan omröstningen av FRA hade varit i tid. Innan Ipred hade kanske varit i tid. Innan Pirate Bay dömdes skulle möjligtvis kunnat varit i tid. Efter att Piratpartiet gått om dem i medlemsantal ter sig lite suspekt. Men jag friar hellre än fäller. Så välkomna till kampen för en värld där rättssäkerhet och personlig integritet inte ruckas för några särintressen.
Centern har dock fortfarande långt att gå.
May 7th, 2009 at 1:52 pm
Annie, vi har redan upptäckt att du i första hand är karriärist och ingenting annat.
Dina ideal får ju stryka på foten om den egna ställningen i partiet är i fara. Inte heller lär du bli en större idealist nu när du är på väg in i partistyrelsen.
May 7th, 2009 at 2:04 pm
@Grå: Jag tycker inte detta är ärliga uppsåt, för om man ser tillbaka på vallöftena i förra valet så vet vi nu att det bara var röstfiske, och att (C) inte har visat något motstånd alls till alla instiftade och kommande lagar. (FRA,ACTA,ipred etc etc)
Tyvärr har jag inget förtroende alls kvar för centern.
PP får min röst i EU-valet och kanske även nästa år om inget parti börjar bryta upp ipred och motsätter sig lobbyns krafter.
May 7th, 2009 at 2:30 pm
Herregud
Först så fördärvar ni allt vad integriet heter genom IPRED/FRA och i Juni/Maj Datalagringslagen som ni då kommer bara hålla en skämtdebatt om och rösta igenom. SEDAN har ni mage att parat om Integritetsbalk, att ni bara vågar dra folk så bakom ljuset, jag saknar ord, jag blir så arg! Skäms!
Piratpartiet leve de, för alltid! Ni har svikit svenska folket.
May 7th, 2009 at 2:50 pm
Tänkte bara instämma i att det är alldeles för sent för C att bli trovärdiga i denna fråga.
Att ni dessutom går ut med det precis efter att det visat sig att PP har 5.1% av rösterna, och precis innan valet gör det hela än mindre trovärdigt.
Annie, om du verkligen menar det du säger, byt parti.
May 7th, 2009 at 3:30 pm
Det du idag har uppvisat (artikeln i SvD), är inget annat än sann populism.
De beslut centern under alliansens mandatperiod har varit med och fattat motsäger ju de värden du skriver om totalt. Detta verkar många inse.
Jag såg även att såssarna försöker att vinna poänger genom att föreslå en sk. integritetombudsman, var ju inte många år sedan Bodström försökte förstöra Sverige genom att övervaka och registrera på olika sätt.
Era försök till kappvänderi och populism kommer att vara fruktlösa, vi är många som kommer att rösta PP.
May 7th, 2009 at 3:49 pm
hycklare! du har brände ditt förtroendekapital i FRA-debaklet.
Du o Federley, finns inga andra personer som för mig mer symboliserar varför vi har politikerförakt.
May 7th, 2009 at 3:51 pm
Lars B
Var inte så godtrogen, låt dom bevisa att de verkligen ändrat sig innan du sväljer deras populistiska utspel med hull o hår. De har gjort absolut ingenting för att förtjäna ditt förtroende.
May 7th, 2009 at 3:59 pm
Du röstade för FRA-lagen. Du röstade för IPRED-lagen. Sorry, du kommer aldrig, aldrig, aldrig att ha någon som helst trovärdighet i de här frågorna.
Hoppas att ditt svek gör att du hamnar på valbar plats nästa gång, för personröster lär du inte få många.
Att köra liberalism- och integritetssnacket gick bra i förra valrörelsen innan du visade vad du gick för. Den här gången finns det ingen som går på lögnerna. Jag hoppas för din skull att du bara är en nyttig idiot inte så hal att du utstuderat ljugit hela tiden.
May 7th, 2009 at 4:21 pm
Du skriver “Centerpartiet försvarar tanken att det ska vara möjligt att vara anonym på Internet genom krypterings- och anonymiseringstjänster”
Det där kan lätt tolkas som att det enda sättet att garantera sin anonymitet ska vara genom att använda anonymiseringstjänster. Det känns ganska dystopiskt. Varför inte tydligt försvara tanken att det ska vara möjligt att vara anonym utan att använda sådana tjänster?
Vad hände förresten med den där översynen av upphovsrättslagen som du ville göra?
Även om mitt förtroende för centern inte är så högt som det en gång har varit tycker jag att ansatsen är god (likt Klamberg är jag dock litet tveksam gällande att samla lagarna). Sedan blir det litet väl mycket betoning på arbetssätt och ramar när alla frågar sig vad centerpartiet egentligen tycker i integritetsfrågor.
May 7th, 2009 at 4:45 pm
Du menar kanske väl, men varför skulle vi tro på vad du säger? Har vi nåt enda skäl? Ni har haft flera tillfällen att visa var ni står och ställt er på fel sida varje gång. Ni har varit med och sålt ut våra rättigheter till upphovrättsindustrin och andra särintressen.
Det är jävlar i mig inte okej.
May 7th, 2009 at 4:47 pm
Har du läst kommentarerna på SvD artikeln ? Det är uppenbart att befolkningen uppfattar dig som en hycklare vad gäller integritetsfrågor. Är detta ett problem för dig ?
May 7th, 2009 at 5:00 pm
Alla kommer ihåg ditt svek i både FRA och IPRED frågan. Du har missbrukat ditt förtroende i sådana här frågor så kom inte här och LJUG om att du vill gynna integriteten.
Om du nu verkligen vill gynna integriteten så börja med att lobba för ett upphävande av FRA-lagen! Tills dess är allt ditt prat om integritet inget annat än skitprat.
Och era SÅKALLADE integritetsprogram ger jag inte ett dugg för. Dom kommer antagligen inte tillföra några fler rättigheter över huvudtaget utan bara lagstifta in vad ni i dagsläget anser är “acceptabla undantag” (det mesta) vad gäller vår integritet och så urholka vår integritet ännu mer..
May 7th, 2009 at 6:40 pm
Ture:
Det är nog inget problem för henne. Genom denna artikel visar hon lojalitet mot partiet. Hon är nu rent av stolt över sitt svek. Antagligen hoppas hon på att hamna så långt upp på listorna att så länge Centern kommer in i Riksdagen har hon sin utkomst säkrad.
Antagligen var snyftandet i FRA-debatten en strategi att rädda några personröster. Nu satsar på att slicka uppåt i partiledningen i stället.
May 7th, 2009 at 8:23 pm
Men fy f-n så jävla äcklad man blir!!! Det är så dags nu när vi redan fått FRA, Ipred och all annan skit.
Vad det handlar om är valfjäsk och att Piratpartiet nyligen gått om Centern vad gäller antal medlemmar.
Du måste ju förstå att din och hela Alliansens trovärdighet i frågor som rör integritet är helt körd i botten och det går aldrig att reparera. Riv upp skiten och vi kan tänka oss att lyssna igen, men aldrig någonsin förr!
Känns det inte för jäkla pinsamt att behöva skriva en sådan här debattartikel? Skulle inte bli förvånad om Maud tvingat dig till det. Snacka om förnedring!
May 7th, 2009 at 9:20 pm
E. A.
Jo, du har tyvärr nog rätt.
Vad spelar 1000 arga kommentars-skribenter för roll, när man tror sig ha stöd ute i stugorna. Alla vi som skriver här är ju för övrigt anställda av lobby-grupper, lol
May 7th, 2009 at 10:20 pm
Härligt om Centern vill börja kämpa för integritet så här i elftetimmen. Dock så räcker det inte prata om hur man vill göra det krävs handling som passar orden med, speciellt om man har gjort så mycket orätt i dessa frågor under denna mandatperiod. Jag tror att Centern skulle tjäna på att ha en annan talesman i dessa frågor än du med Annie. Men kämpa på! Själv håller jag mig till Piratpartiet och gör vad jag kan där.
May 7th, 2009 at 10:42 pm
Hej alla piratpartister!
Det är inte så konstigt att ni är här och lusar ner min blogg med kommentarer eller SVD-artikeln. Jag vet ju att ni ser Centerpartiet som en av era huvudmotståndare i just integritetsfrågan och då är det ju inte så märkligt att ni försöker hugga huvudet av mig som är talesperson i frågan.
Jag kan bara konstatera att jag nu efter att vi haft kommitté med en väldigt stor bredd av olika centerpartister antagit detta öppenhetsprogram med stor majoritet, något jag är väldigt glad över. På lördag väntar debatt och därefter beslut. Jag är väldigt stolt över detta program.
Mark,
Jag läste att du sett hur vi tänkt med integritetsbalken, balken är för mig inte någon av de tyngre i vårt paket utan den är mer av symbolverkan. De andra förslagen menar jag på är tyngre för att värna integriteten. PUL, SekrL och exempelvis den nya lagen om integritet är arbetslivet är exemeplvis sådan lagstioftning däremot känner jag att det blir olyckligt om man bryter ut enskilda paragrafer från redan befintlig lagstiftning. Vi får kolla mer på detta nu om det antas på lördag.
Avslutningsvis,
jag skulle aldrig få för mig att någonsin byta parti eller rösta på piratpartiet. vad tycker de om Mellanöstern? Om skatter? Om skolan? Om miljön? Om småföretagare? Om hur Sverige ska byggas? Ganska smalt parti således.
May 7th, 2009 at 10:50 pm
Du har alltså inte ens ryggrad att kommentera någon av personerna som anser att du redan svikit svenska folket för mycket för att gå att lita på? Ryggradslös är vad du är.
Och nej, vi kommenterar inte för att C är våran största motståndare, vi kommenterar för att vi är otroligt missnöjda med sånna som dig.
May 7th, 2009 at 11:02 pm
“Jag läste att du sett hur vi tänkt med integritetsbalken, balken är för mig inte någon av de tyngre i vårt paket utan den är mer av symbolverkan.”
Symbol? Låter ju som om man snackar om en uppiffning av äktenskapsbalken snarare än skapa en bra integritesdito.
May 7th, 2009 at 11:35 pm
Det låter ju jättebra, men varför skulle jag tro på er?
May 7th, 2009 at 11:52 pm
Vad dåligt att vifta bort kritiken med ett “hej alla piratpartister”. Jag är inte piratpartist men jag blir ändå upprörd när jag ser att ni å ena sidan talar om integritet och respekt för individen och å andra sidan röstar för FRA, IPRED och annat integritetskränkande. Vad ska man tro egentligen? Skulle inte bli särskilt förvånad om öppenhetsprogrammet egentligen handlar om att öppna upp människors privatliv till högst bjudande.
May 8th, 2009 at 12:13 am
Ledsen, men ni har noll trovärdighet i dessa frågor.
Det gör mig faktiskt bara förbannad. Först är ni med och röstar igenom de värsta integritesförgörande lagarna någonsin och sen ska ni börja bära någon slags “Öppen-respekt för individen-fana”
Jag spyr på er.
May 8th, 2009 at 12:45 am
Kan nån posta detta inlägget under wikipediaartikeln för “röstfiske”?
May 8th, 2009 at 2:30 am
Jag har ett förslag. I stället för att inrätta en ny och säkerligen tand- och meningslös lag vore det enklast att rensa bland de gamla. Lova istället att under alla vilkor riva upp FRA/IPRED/Datalagringslagen och aldrig medverka till och alltid rösta mot liknande lagstiftning.
Det skulle vara avsevärt mer trovärdigt, om det nu verkligen är så att Ni menar allvar?
May 8th, 2009 at 4:09 am
Men hur står det egentligen till med intelligensnivån? Först har ni ett öppenhetsmanifest som ni sviker totalt genom att rösta JA till dom mest integritetskränkade lagar i mannaminne, sen när det är val så kommer det en sån här skitartikel, och som lök på laxen avfärdar du det med att vi alla är piratpartister.
Du är rolig du Annie. Men all denna humor kan du behålla utanför riksdagen efter valet 2010.
Tack och hej!
May 8th, 2009 at 8:02 am
Hej Annie!
Din artikel slutar med “Alliansregeringen har tagit viktiga steg på vägen mot ett friare, rättvisare och mer liberalt Sverige, men mycket arbete återstår.”
Vilka steg är det? Massövervakning och privatpoliser säger att du är ironisk…
May 8th, 2009 at 8:56 am
Annie du visar på oerhört dålig respekt för folks intelligens och deras bedömmninsgförmåga, inse Annie att ALLA har genomskådat er. FÖRST stiftar ni lagar (FRA/IPRDE och i maj/juni kommer Datalagringsdirektivet gå igenom med all sannolikhet efter en farsartad debatt som den om FRA-lagen i riksdagen) som inför storebrorssamhället som gör att George Orwells bok 1984 blir en gullig pastelfärgad barnbok. SEDAN börjar ni prata om integritet, ni har alltså INGEN trovärdighet.
DDe ENDA och SANNA försvararna av mmedborgarrätt är Piratpartiet ni övriga ppartier ifrån höger till vänster är ett sskämt!
May 8th, 2009 at 9:57 am
Tack kära Anna att centerpartiet tar helhetsgrepp om integritetsfrågorna, ni som har gett oss IPRED1, FRA-lagen, snart datalagringsdirektivet, IPRED2, telekompaketet, ACTA m.m.
Tack, stort tack!!
May 8th, 2009 at 10:10 am
Någon slags måtta får det väl ändå vara!?
Visst. Man kan vara besviken på utfallet i FRA-frågan. Det är jag också. Men Annie är ju kanske den riksdagsledamot som kämpade allra hårdast emot den. Det hade varit oändligt mycket lättare att aldrig ens försöka. (Som t ex Claes Västerteg, Roger Tiefensee och Sofia Larsen, för att nämna några.) Då hade man sluppit strid med partiet och man hade sluppit vara måltavla för alla haverister i kommentarsfälten.
Och för alla som tror att det är politiskt opportunt att driva integritetsfrågor: Tänk igen.
Det är en försvinnande lite del av svenska folket som är intresserad av dessa frågor. Tyvärr. Det borde vara ett allmänt intresse. Men det är det inte. Trots det finns det några – bland annat Annie – som kämpar med saken, trots att hon vet att politiska motståndare öser tonvis med dynga varje gång det sker.
Man kan ju sitta på kammaren och drömma om sitt utopia, men det är att ägna sig åt politisk onani. Det känns säkert skönt för stunden, men leder inte till någonting.
De flesta av er som kommenterar här har ingen makt och kommer heller antagligen aldrig att få någon. I en demokrati måste makten delas mellan flera och det kräver att man kommer överens. Att komma överens är ett givande och ett tagande. För att få igenom något måste man släppa något annat.
Att kategoriskt vägra att fatta detta är djupt kontraproduktivt för det man säger sig slåss för. Liksom hatet mot dem som fattar och faktiskt gör.
Annie är utan tvivel den bästa riksdagsledamoten och har min yttersta respekt.
Jag är missnöjd med den svenska väljarkårens bristande intresse för integritetsfrågor, men det är knappast Annie Johanssons att det förhåller sig på det viset.
May 8th, 2009 at 10:25 am
Nej, Annie. Jag är inte piratpartist. Men möjligen skulle din senaste kommentar kunna få mig att komma på andra tankar.
May 8th, 2009 at 11:23 am
Jag måste hålla med Johan Hedin om det orättvisa i att all kritik riktas mot Annie. Om grupptrycket från Roger Tiefensee och de andra hade varit mindre kanske hon hade röstat emot FRA-lagen – vem vet.
Om Annie gör något bra, så beröm det och kritisera centern som parti och dess ledning för att integritetsvärnarna inte får något handlingsutrymme istället. Visst måste man få kritisera, men man måste också tänka på vilka signaler det sänder att det är de med beslutsvånda som ändå vill göra någonting som kritiseras och de som håller sig i bakgrunden som undgår kritik.
@Annie,
Alla här är inte piratpartister. Jag röstade på centern just på grund av frihetsfrågorna. Piratpartiet är ett fåfrågeparti, ja – men att det finns så många som ändå kan tänka sig att rösta på det – vittnar inte det om en ganska djup desperation och missnöje med de traditionella partierna?
Om man bara tittar på ert öppenhetsmanifest och inställning i fildelningsfrågan (som för övrigt inte är så viktig för mig personligen) så är det ju väldigt mycket som till synes överensstämmer med piratpartiets politik. Att folk ändå dras dit beror ju på att centers retorik och politik inte längre verkar matcha och att det föder en misstro.
May 8th, 2009 at 11:23 am
Du säger att Piratpartisterna “lusar ner” din blogg. Var inte orolig. Snart kommer vi ha en effektiv åsiktsregistrering som sållar ut de oliktänkande/progressiva och stänger av dem från Internet, med hjälp av din och Centerns ryggradslöshet. Men mitt problem är inte Centerpartiet, Annie. Du är mitt problem. Jag upplever nämligen inte dig som en äkta representant för folket, utan bara ännu en karriärspolitiker. Och det är ni som lusar ner svensk politik med makthunger och hyckleri. Lycka till med karriären…
May 8th, 2009 at 11:37 am
Annie, det låter bra men har noll trovärdighet. Jag vill se handling och inte ord!
Bara några exempel:
* En riktig konstitutionsdomstol
* En FRA-sanningskommision
* Riv upp, gör om, gör rätt i FRA-frågan
* Kontrollorgan som inte bara är tandlösa papperstigrar
* En teknikneutral brevhemlighet
* Öppenhet angående ACTA
* En modernisering av upphovsrättsrelaterad lagstiftning
Ni har nu grävt ner er i en så stor och mörk grop att allt som inte är konkret handling kommer att tolkas som valfläsk, och det gör bara gropen ännu större.
May 8th, 2009 at 2:59 pm
“Hej alla piratpartister!
Det är inte så konstigt att ni är här och lusar ner min blogg med kommentarer eller SVD-artikeln. Jag vet ju att ni ser Centerpartiet som en av era huvudmotståndare i just integritetsfrågan och då är det ju inte så märkligt att ni försöker hugga huvudet av mig som är talesperson i frågan.”
lusar säger du ….:( du sjunker verkligen till nya bottennivåer varje gång man lär känna mer av dig.
Att man hugger huvudet av dig är för att man är besviken på dig, och arg över hycklandet. Har inget med centerpartiet att göra, utan med dig.
Populist!
Visa med någon reell politik istället att ni faktiskt står för alla de där fina orden, tills dess är det alltför uppenbart att ni bara försöker locka tillbaka bortskrämda frihetsälskande borgare med en massa fina ord, som ni inte har minsta ryggben att leva upp till.
May 8th, 2009 at 4:14 pm
Att du drar alla här över en kam och tror oss alla “piratpartister” Annie, talar inte heller till din fördel..
Jag brukade alltid rösta borgerligt och sen spottade ni allihop på oss med era FRA och IPRED lagar. Nu aldrig mer!
Jag skulle hellre rösta på en halvkommunist som Ohly eller tom. en virrpanna som Sahlin än rösta på er. Inte ens Bodström rasade mot integritet och privatliv lika mycket som ni har gjort. Och de enda som röstade emot FRA hittas (tyvärr!) på vänsterkanten.
Sverige behöver verkligen nya, vettiga, partier som bryr sig om folkets vilja.
May 9th, 2009 at 12:30 am
Vad fan, är du dum i huvet på riktigt?
Du kallar alla oss för Piratpartister, din arroganta jävel, fast många av oss är Alliansens ‘kärnväljare’.
Du är verkligen en arrogant bitch. Jag röstade fp senast, nu blir det pp. Du kan stoppa upp ditt jävla integritetsmanifest i Federleys…öga.
Svikare.
‘Min stora idolär Karin Söder’ – hon är säkert jävligt stolt över dig.
May 10th, 2009 at 9:12 pm
Hej igen,
Jag kan nu konstatera att antingen är ni som skriver okvädningord här på blogen piratpartister eller ska ni rösta på piratpartiet. Go ahead! Men gör det, det är helt ok om ni tror att det är ett parti som kan förändra och få verkligt inflytande och makt. Det är hyfsat svårt för ett enfrågeparti att föra en seriös politik på andra områden, och man måste bekant ha det för att kunna bilda regering (och då naturligtvis ha en egen majoritet) för att till 100% få igenom sina åsikter.
Jag är inte en arogant bitch, då har ni förmodligen aldrig träffat mig. Men det är inte så konstigt att ni försöker sänka mig och mitt förtroende. Om ni nu är piratpartister/tänker rösta på piratpartiet och jag är talesperson för integritetspolitiken för (C) är jag ju också er största måltavla. Inget märkligt med det. men med den argumentation ni för tappar ni all form av respekt.
Tack Johan för din kommentar!
May 10th, 2009 at 10:59 pm
“Om ni nu är piratpartister/tänker rösta på piratpartiet och jag är talesperson för integritetspolitiken för (C) är jag ju också er största måltavla. Inget märkligt med det”
Det beror ju helt på vad budbäraren från det förväntade liberala partiet säger och gör. Samtidigt har ju hela Centern en brant uppförsbacke och noll i förtoendekapital i de frågor som du har på ditt bord, vilket gör att man inte hurrar direkt även om det inte är kattskit.
May 10th, 2009 at 11:38 pm
[...] Detta är den naturliga, om än obehagliga konsekvensen av ett konkurrensbaserat system med profit som största drivkraft. Företag är oligokratiska institutioner inställda på vinstmaximering, och korporativism är vad det kallas när ett flertal sådana vinstdrivande entiteter använder en stat som marionett för att skapa ett samhälle där deras existens och fortsatta profit är garanterad, ofta på folkets bekostnad. [...]
May 11th, 2009 at 6:12 am
Hej Annie,
jag är lite förvånad över att du tror att det är piratpartister som hänger på din blogg.
Det är det inte. Vi är upptagna med en valrörelse. Extremt upptagna, till och med. Vi behöver till exempel bära ut våra valsedlar själva, till skillnad från Centern och de andra riksdagspartierna som har beslutat om gräddfiler för sig själva.
De kommentarer du läser här är inte aktiva och organiserade piratpartister, utan sådana som faktiskt är — eller kanske var — intresserade av vad du har att säga.
Men jag förstår att konsekvenserna av det vore jobbiga att ta till sig. Lycka till i partistyrelsen.
Rick
May 12th, 2009 at 6:17 pm
“Jag kan nu konstatera att antingen är ni som skriver okvädningord här på blogen piratpartister eller ska ni rösta på piratpartiet”
Hur kan du konstatera det ?
Nehe, snacka går ju.
May 12th, 2009 at 6:53 pm
[...] internautvänner i Frankrike får vi oroande korrespondens om hadopi-lagen. Nästan samtidigt slår Annie Johansson, ja – en centerpartist, på den stora integritetstrumman! Vad vore väl då bättre än att vi [...]
May 12th, 2009 at 7:15 pm
“Jag kan nu konstatera att antingen är ni som skriver okvädningord här på blogen piratpartister eller ska ni rösta på piratpartiet.”
Kan du inte läsa Annie?
Eller är du helt enkelt för djupt nere i gräddfilen för orka bry dig om vad folk skriver åt dig? Vi är ju ändå bara röstboskap för er så..
Nå, skrattar bäst som skrattar sist.
May 14th, 2009 at 12:59 pm
[...] eller “svikare”. Det bästa exemplet på ett FAIL är kommentarerna till Annie Johanssons blogg. Eller några av reaktionerna på Johannes Forssbergs artikel. Det bästa sättet att föra fram en [...]
May 14th, 2009 at 4:51 pm
Ber om ursäkt för mina oförskämda partikamrater som definitivt inte representerar någon officiell partilinje.
Med det sagt, Centern har allt att bevisa i integritetsfrågorna, det behövs mer än ord efter FRA och Ipred.
Vänliga hälsningar,